dinsdag 28 oktober 2014

De kandidatuur van Jeb Bush?

Op verschillende plaatsen zie ik dat Jeb Bush serieus overweegt binnen twee jaar een gooi te doen naar het Amerikaans presidentschap. Behalve een paar krantenartikelen die dat allemaal nogal serieus lijken te nemen, is er de korte, droge mededeling van de site die ikzelf bij vorige gelegenheden zeer serieus nam:

http://www.electoral-vote.com/evp2014/Senate/Maps/Oct27.html#item-6

En ikzelf, dus, kan dat met de beste wil van de wereld niet serieus nemen. Jeb Bush is de zoon en broer van de twee ex-presidenten George H. en George W. Bush. Daar waar de eerste een niet bijzonder opvallende maar ook geen bijzonder slechte president lijkt, maakt de vergelijking met zijn zoon dat hij er als een staatsman van het kaliber van Julius Caesar bijloopt. En dat maakt dat we aan dit soort dingen binnen ruim minder dan twee jaar al lang niet meer zullen terugdenken. Of toch hoogstens in termen van een daverend "hahaha!".

Natuurlijk, dat is het voordeel van een totale onbenul te zijn. Mijn geloofwaardigheid zal alvast niet in het gedrang komen als Bush binnen een twee jaar de eed aflegt! Ik heb er immers geen. Dus kon ik in 2007 verklaren dat "het nog te vroeg was voor Obama", en dat heeft me geen lezer gekost!

Maar ik geloof er geen barst van. Volgens mij doet Bush - naar allerlei serieuze mensen zeggen: een achtenswaardig en bekwaam man, die wel eens een uitstekende president kon zijn - er goed aan heel diep in een holletje weg te kruipen. Want anders, denk ik, zal hij afgaan als een gieter, en het zou jammer zijn dat hij nog jaren achtervolgd wordt door het soort imago dat een Perry vier jaar geleden heeft meegekregen. Kortom, ik denk in feite dat hij niet eens zal meedoen, laat staan de Republikeinse kandidaat zijn.

Tenslotte, hoewel ik die "voorspelling" van Obama niet vergeten ben, noch probeer te verbergen, signaleer ik graag dat een paar van mijn voorspellingen van vier jaar geleden er stukken beter uitzagen. Ik weet het, zoveel jaar later staat zo'n "zien jullie nu wel dat ik het had gezegd!" heel kaal. Onder andere omdat niemand zich nog herinnert wat ze allemaal door die kranten zagen spoelen. Dus, zoals ik midden de ronkende verklaringen (waarvan ik een paar url's heb meegegeven) over Sarah Palin kon zeggen dat het dwaas mens natuurlijk niet eens zou meedoen, zo betreur ik nu al dat de verdwazing van het familielid dit groot potentiëel zal afknakken.

En wat kijk ik er al naar uit gelijk te krijgen! Niet dat ik er veel over zal durven opscheppen - maar toch.

-----------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2007/01/amerikaanse-presidentsverkiezingen-2008.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2010/02/een-gedroomd-schot-op-doel.html

Geen opmerkingen: