zaterdag 11 augustus 2012

De "spannende strijd" moet zich stilaan gaan aftekenen

Terugkijkend op mijn eigen commentaren op de Amerikaanse presidentsverkiezingen lijkt me nog altijd dat die niet zo slecht waren. De aangekondigde "spannende strijd" met Romney is min of meer wat we te zien krijgen, en voor zover je daarvan afwijkingen ziet kan je dat gemakkelijk wijten aan de komkommertijd van Augustus, de Olympische Spelen, het gebrek aan aandacht bij het publiek.

En toch... Het klopt dat polls over de populariteit van Obama op of onder het niveau liggen waarop een zittende president een kans maakt, maar dat de "likability factor" hem dan weer steunt. Het klopt dat de economie er uitziet als een alarmsignaal dat je meestal ziet in een duikboot die al gezonken is, maar ook dat echt wel iedereen weet dat Obama die geërfd heeft van Bush; in combinatie met een totale sabotagestrategie van de Republikeinen. Maar de "spannende strijd" klopt niet met het beeld dat je ziet als je kijkt naar de polls over het kiescollege, waar tenslotte de verkiezing beslist wordt. Het volstaat te kijken naar de Electoral Vote site (1), in het bijzonder naar de "Electoral Vote Graphs" (derde item in het menu links bovenaan) en je ziet een Obama niet ver beneden de grens waar je over "landslide victories" begint te praten - dus toch een heel eind voorbij de grens waar de "spannende strijd" eindigt.

Dus als ik wilde solliciteren naar de post van Orakel, inclusief perfect werkende kristallen bol, dan trok ik mijn kandidatuur nu maar weer in. Als het er echter om gaat de mensen uit te lachen die het hadden over "de Democraten zijn bang van Palin" of "Obama wordt een one-time president" en "Romney maakt geen schijn van kans de conservatieven achter zich te krijgen"... Hier ben ik! Hahahahaha! En als Romney na een "spannende strijd" wint zal ik nog altijd vinden dat ik lang op voorhand ongeveer wist "hoe het zat".

De reden waarom ik denk te kunnen blijven lachen zit vooral in het "komkommertijd" idee. En de reden waarom dat me een rationele positie lijkt is dat dat idee nu heel binnenkort moet uitgewerkt zijn. Romney heeft zijn vice-president bekend gemaakt; de Spelen lopen op hun eind en de conventies en debatten komen er aan... Dus de mouwen worden definitief opgestroopt; Romney zal zijn geldkoffers stilaan eens gaan mobiliseren, en ik denk dat ook de Electoral Vote site dan een beeld zal gaan tonen waarop de twee curves dicht bij elkaar gaan staan.

En als dat niet zo is, binnen de paar weken, echt niet veel meer dan, pakweg, vier, dan had ik dit stuk van de campagne mis.

De reden waarom ik niet erg in Obama's grote voorsprong geloof is dat ik hem een flauwe president vind. En kijk nu naar die ongelofelijk smerige campagne: het lijkt wel alsof hij bij Rove in de leer is geweest! Nee, medelijden met de Republikeinen als slachtoffer van die smerige campagne moet je bij mij niet verwachten. Ik moet niet uitleggen waarom, zeker? Maar dit is dus hoe de president van "Hope and Change" campagne voert? Ach, politiekers...

Dus, ziedaar, de twee campagnes lijken me aan elkaar gewaagd, maar de Republikeinen, hoewel ze zich zeker achter Romney scharen, lijken me te verscheurd om Obama te kunnen verslaan. Dat heb ik vaak gezegd in termen van "Obamacare", en ik verwacht ook dat we dat nog wel te zien zullen krijgen. En daarnaast denk ik het nu ook te zien in de keuze van Ryan, de man die met zijn ideeën - in werkelijkheid de hopeloze simplismen van "het is allemaal de schuld van teveel staatsinterventie" - alleen maar de massale druk van dom rechts symboliseert. Maar dat is nu juist waarom ze de verkiezingen zullen verliezen. Denk ik. En als ik dat mis heb, dan zullen we dat binnen een paar maanden kunnen zien.

--------------------------------------
(1) http://www.electoral-vote.com/

Geen opmerkingen: