vrijdag 2 september 2011

"Voor de crisis opdraaien"

De laatste tijd heb ik geregeld, en uit zeer verschillende hoek, de uitdrukking gelezen dat "ze" niet "voor de crisis willen opdraaien". En "ze", dat is in deze context" iedereen". De vakbonden laten weten dat de werknemers niet voor de crisis willen opdraaien, en de aandeelhouders willen niet voor de crisis opdraaien en de miljardairs willen niet voor de crisis opdraaien en de weduwen en wezen willen ook niet voor de crisis opdraaien. Dus tenzij de konijnen het willen doen...

Het is altijd fijn een unieke gelegenheid te hebben om de wereld iets te vertellen wat ze blijkbaar nog niet wisten! Beste wereld, het blijkbaar goed bewaard geheim is dat jullie (en ik ook, natuurlijk), zullen voor de crisis opdraaien. De vraag is alleen hoe. En ook een beetje hoeveel.

En in feite, denk ik zelf, is het feit dat iedereen zich nog inbeeldt dat ze niet voor de crisis (zullen) (moeten) opdraaien een deel van het probleem is! Ik denk namelijk dat "een deel van het probleem" is dat er zoveel onzekerheid is, en dat die onzekerheid (in sterke mate) zelfvoedend is. Met andere woorden, als we nu eens iemand ("de konijnen", bijvoorbeeld) vonden die we voor de crisis konden doen opdraaien zou er een hoop vertrouwen terugkeren en zouden een hoop dingen opnieuw aantrekken.

Maar er is niet zomaar iemand die we voor de crisis kunnen laten opdraaien, en aangezien integendeel iedereen zo hard van mening is dat ze zelf helemaal niets hoeven bij te dragen (ze weten nu eenmaal niet beter) zal dat opdraaien voorlopig ook niet gebeuren, en dus woekert de crisis almaar verder en worden de putten almaar dieper... En aan het einde van de rit zal de rekening waarvoor iedereen zal moeten opdraaien er alleen maar groter op geworden zijn.

Dus stel ik voor dat iedereen eens goed in de spiegel kijkt en zich neerlegt bij iets dat een simpel feit is. Leuk of niet, willen of niet, degene die u daar vanuit de spiegel aankijkt zal "voor de crisis opdraaien". Niet schieten op de boodschapper aub! Ik veroorzaak dit simpel feit niet; ik deel het u alleen maar mee! Het is in feite zelfs niet zo moeilijk in te zien. We zullen opdraaien voor de crisis, en de vraag is alleen hoe. En ook een beetje hoeveel. En in feite ook wel wanneer.

3 opmerkingen:

Felix zei

Ik denk niet dat iedereen die in de spiegel kijkt iemand ziet die voor de crisis zal opdraaien. Die stelling lijkt mij niet op te gaan voor bv. Sven Gatz.

Felix zei

Het lijkt mij redelijk om al wie al jaren dik betaald wordt om te zorgen voor het algemeen belang, in grotere mate voor de crisis te laten opdraaien dan wie het allemaal maar heeft moeten ondergaan, als zgn. burger in een zgn. democratie.

Felix zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.