donderdag 4 augustus 2011

David Frum is een dapper man ("hadden onze vijanden gelijk?"

David Frum schrijft een post onder de titel "Were our Enemies Right?" (1), en ik moet zeggen dat ik behoorlijk versteld sta. Ik heb het wel meer gezegd dat er in dat zeer Amerikaans zeer rechts (tussen natuurlijk een hoop dom rechts) ook nog een hoop intellectueel leven zit. Dus voor ik misschien misverstanden creëer; ik denk nog altijd dat de Republikeinen van het laatste decennia een stel zeldzaam verdwaasde intellectuele kleuters waren en zijn, maar af en toe... Er zit toch nog een hoop intellectueel leven in.

Frum verwijst naar een grote linkse naam die zich een hele tijd geleden afvroeg: "als iemand de laatste jaren nu eens enkel ons eigen (links) favoriet blaadje had gelezen, en je zou het resultaat vergelijken met iemand die alleen maar een favoriet rechts blaadje had gelezen - zou de laatste dan niet een veel beter beeld van de realiteit, in het bijzonder van het Communisme, opgedaan hebben?"

(Antwoord: "ja".)

Welnu, per analogie vraagt Frum zich af: beeld je twee mensen in die de laatste tien jaar alleen maar respectievelijk de opiniepagina's van de Wall Street Journal (ik heb niet gecheckt of het dom rechts is, maarreh...) hebben gelezen, ofwel de columns van Paul Krugman (naar Amerikaanse maatstaven zeer links: overtuigd aanhanger van de vrije markt, auteur van een stukje "in defense of sweatshops" of zoiets, maar toch een "communist")...

Wie zou nu het beste beeld van de hedendaagse economische realiteit hebben?

De vraag stellen is je opinie geven. Toevallig was de kwestie ook hier nog maar pas aan bod (2), in het bijzonder in de commentaren. Misschien toch even meegeven dat een groot voordeel van een quasi-ongelezen blog is dat de commentatoren haast nooit in dom gescheld vervallen. Er was dus de nodige opschudding over mijn bewering dat Krugman "gelijk had gehad". Maar er was ook het zeer terecht punt dat een correcte voorspelling niet veel zegt als een heel ander model ook tot die correcte voorspelling was gekomen. Dus ik had het gevoel dat er toch wel enige erkenning ontstond dat Krugman één en ander goed had gezien (vergelijk met het "Krugman is een idioot" dat ik ook vaak gezien heb) maar meer misschien ook niet.

Dat is nu precies wat Frum zich luidop afvraagt, en dat is ook waarmee hij zich bij mij het statuut van "een dapper man" verwerft. Want erkennen dat je één en ander mis had, en, veel sterker nog, durven denken aan de mogelijkheid dat de anderen het misschien wel beter hadden gezien... het is niet iedereen gegeven, nietwaar? Om maar te zwijgen van het geloei en gescheld dat je uit je eigen kamp op je dak krijgt...

En ook Krugman (als je hem een béétje kent weet je dat hij het niet zal gemist hebben) mengt zich meteen in het debat, om even meteen de overwinning op te eisen, waarvan ik toegeef dat ik ze hem wel toeschrijf, maar ook dat ik het formeel bewijs nog niet gezien heb (3). Alsof hij rechtstreeks het punt van lezer Felix uit die commentaren hier oppikt zegt hij: inderdaad, de modellen van de Wall Street Journal hebben ook gezegd dat de stimulus niet zou werken. (Felix en Koen in koor: "dus daarmee weten we nog altijd niet wie het beste model had.") En dus verwijst hij naar een artikel van de Journal, om te tonen dat zij hun voorspelling maakten op basis van een fout model!

Als dat waar is, dan heeft hij werkelijk, volop, en 100% gelijk gehad. En versta me vooral niet verkeerds: dat is zeer zeker de indruk die ik heb. Maar ik zelf zie in het artikel dat hij aanhaalt alleen maar de (inderdaad foute) voorspelling (uit 2009) dat er "hyperinflatie" zou komen en dat de rentevoeten zouden stijgen. Ik zie niet waarom hij denkt dat het model zelf fout is, want ik zie er geen model staan.

Dus ik zou zeggen, ik ben overtuigbaar. Heel overtuigbaar. Maar nog niet overtuigd. Behalve dan van het feit dat Krugman toch een hoop dingen goed heeft gezien, en dat David Frum zich met bewonderenswaardige intellectuele moed luidop durft afvragen hoe ver dat gelijk wel zou kunnen gaan.

-----------------------------
(1) http://www.frumforum.com/could-it-be-that-our-enemies-were-right
(2)
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/07/een-listige-truc-die-bij-koen-een.html
EN
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/07/modellen-voor-de-oorzaak-van-de-crisis.html
EN http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/07/het-zal-wel-maar-een-boutade-zijn.html
(3)
http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/08/04/wrong-and-right/

1 opmerking:

Felix zei

Een niet-Oostenrijkse kritiek op Krugman: http://www.debtdeflation.com/blogs/2011/03/04/%E2%80%9Clike-a-dog-walking-on-its-hind-legs%E2%80%9D-krugman%E2%80%99s-minsky-model/